Thursday, December 8, 2011

selamatkan dia, maafkan aku.


-selasa, 6 december-
tetibe aku 'ter'rajin, bukan. 'ter'berani.
sebelum ni aku takut nak mandikan dia, delicate sgt.bkn geli tp aku buat keje tak lembut.
hahaha
(tak nak ngaku ganas)
ah, alasan!!!
sejak kehadiran dia dlm rumah ni, dlm awal bulan 10/2011
kirenye dah 2 bulan lebih la kot...sarah je yang rajin mandikan dia
mandi coboy je, tak pakai sabun pun, takut luntur warna
ade kaitan ke?
ah, ngarut...
nak dipendekkan cerita, aku pun dgn volunter-nye
(mcm ni ke eja, mls nk cek kamus)
membersihkan kediaman dia, batu bata dan rumput palsu yang berlendir sedikit itu
tak yeyek pun, jgn risau.
alihkan dia ke dalam bekas lain buat sementara
malas nak cerita panjang dan detail. dah siap letak antichlorine dan biar sekejap
pastu letakla dia balik dalam tu
seronokla dah ni kirenye sbb dah pandai mandikan dia
hahaha
tak lama lepas tu
..............................................................................

''wehhhhhhhhh!!! ikan ni dah mati ke???!!!''
yang menjerit ni identitinye dirahsiakan, haha

ini la chem.masih aktif dan sihat.

dgn lintang pukangnye aku dan sarah berkejar2 pergi kat dia
Ohhh My!!!!!
kenapa dah tak aktif kenapa pelik kenapa kenapa kenapa???
aku terus ditanya, ''mcm mana ko mandikan dia td???''
arghhhh, nak nangis rasa
''mcm ko buatla...''
''letak air panas sikit tak? bg suam sikit''
tak...aaaaaa aku buat ke, salah aku ke??? xnk dah buat pasni, ampun!!!
chem...aku mintak maaf!!!!!!!!!!
malam tu lama aku termenung memerhatikan chem lepas sarah terus kuarkan dia dari iceberg tu, huhu
mengharapkan Allah masih sudi memberi nyawa padanya
sampaikan dalam tidur pun aku mimpikan dia yang sedang aktif menjamu selera
huhuhuhuhu
sahabat sekalian, doakan chem kembali sehat seperti biasa..aaaamin.
........................................................

rase mcm nak cerita banyak pulak pasal chem ni.
nama manja : CHEM
nama sebenar : HANDSOME
warna : biru
umur : entah
jantina : jantan
harga : murah
         secara saintifiknya, kalau la Chem ni ikan pelaga, aku pun kurang pasti
alam : haiwan
filum : kordata
subfilum : ikan
kelas : actinopterygii
order : perciform
famili : osphronemidae
genus : betta
species : B.splendens
..........................................................................

LAGENDA
ikan laga ni dapat nama dr 1 suku sakat purba pahlawan Asia yg memanggilnya ''Bettah" sbbnye kira-kire 150 thn lepas rakyat suka sgt tgk sukan pergaduhan antara 2 drpd ikan pahlawan tersebut. bestnye sukan ni sampaikan Raja Siam pun suke!hehe...tp kitorang tak buat gaduh pun, bela je.hihi.
.................................................................

PENGETAHUAN UMUM
boleh didapati : Cambodia, Thailand
saiz dewasa : 3 inches (7cm)
kehidupan sosial : jantan dgn jantan jgn berani2 letak slm 1 balang, gaduh karang
jangka hayat : 2-3 tahun
diet : Emping, keropok ikan(bulat2),serangga,alga
pembiakan : buih2 mcm buih sabun jumlah yg byk
tahap untuk membela : mudah (aku je yg tak pandai,huhu)
pH : 6.8-7.4
suhu ; 24-30 C (habis kalau winter sampai 9-10 camne???)
...........................................................................

PENGALAMAN KAMI
haha, skema plak.
kitorang ni asalnya taktau sgt cara nak bela. makanya, main bela jela. cincai.
ekceli, sarah yg jage, haha, aku tolong tengok2 & bg mkn, hihi..tu pun kdg2 lupe, ape da~
cume aritu jela, kerajinan aku membawa bala, huhuhu...siyes tobat xmo dah.
mase awal2 bela, Chem ni aktif naudzubillah! sikit2 nak kembang je sayapnye.
time tu teruje la kitorang yang jakun ni.hahaha. pastu dia suka kuarkan buih. mulanya aku ingat dia tak sehat ke ape ke. rupa2nya kalau korang nak tau...makin byk buih yang dia hasilkan makin sehatlah dia.
sbb buih ni sebenarnye sarang untuk telur2 betina yg dia dah mengawan nanti.
kirenye dia dah ready la nak ehem2, hahhah. gila gatal Chem. kate Handsome, hehehe.
pastu kitorg ni pun semangatla nak carikan dia isteri yg sah supaya dia x buat perkara yg x sepatutnye kan
tak jumpe jumpe... arghhhh seteressssssss!!!!!!!!!
seminggu ulang- alik, pakcik ikan tu ckp yg betina susah nk jumpe kat egypt ni
ye ke? 
ye la kot
kitorg pun dah fed up.stop cari.kalau kedai tu sblh umah xpe, ni jauh. ah!
so Chem kitorang masih teruna, hihi..
oh ye!
kalau korang nak tau, ikan laga betina ni x cantik sgt pun mcm jantan
nak tengok? ni contoh...
biasa je kan? mcm puyu pun ade, haha!
tp kalau jantan, cantik!!!
tengok ni
sebijik mcm Chem, kaler dia pun same, x tipu
x caye meh dtg sini,hihi
................................................................................
td aku usha2 tenet, Chem dah kurang sehat mcm ni baru sibuk nak search itu ini
tula manusia, dah susah baru nak carik tenet, haha
ikan laga ni suka duduk dlm air hujan atau air sungai
air paip boleh je jugak tp sblm tukar air kena biar air tu 2-3 hari supaya chlorine hilang
leceh la pulak kan?
dunia dah techno, haha apakah?
kalau malas nak tunggu, letak je antichlorine
(kitorang buat mcm nila, hmmm)
kalau pasal makanan dia pulak, dia suka makan cacing, kutu air, jentik2
sbb dia boleh jadi lagi sehat wal'afiat tau
insyaAllah dgn izin Allah.
tp kitorang x mampu nak carik benda2 halus mulus tu
celah mane aku nak carik tah
so bg je mknn kering or segera (pallet)
keburukan pallet ni, air cpt keruh so kene kerap tukar air.
hurmmmm....
ikutkan, byk je lg aku nk cerite, tp mcm membosankan je
stoplah.
time kasih bace
..................................................................................................................................................

No comments: